Taideleiri kesällä 2024

Taideleiri heinäkuussa Ruovedellä!

Ruoveden Taideyhdistys kutsuu kaikkia taidemaalauksesta kiinnostuneita kuuden päivän maalausleirille heinäkuussa viikolla 30, maanantaista lauantaihin 22. – 27.7.2024. Taidemaalauskurssi sopii sekä vasta-alkajille että kokeneille taiteilijoille.

Kurssipaikkana on tällä kertaa KaukoPohjan nuorisoseurantalo Ruoveden Jäminkipohjassa. Kurssin opettajana toimii kuvataiteilija Riikka Lenkkeri Mäntästä. Lenkkeri on opetustyössään profiloitunut erilaisten maalaustekniikoiden tuntijaksi ja kokeneeksi taidepedagogiksi.

Opettajamme luonnehtii kurssia seuraavin sanoin:

Yöttömän yön lempeää väriharmoniaa ja auringon paahtamia leiskuvia värikontrasteja

Kesän taideleirillä pohdimme valon ja värin olemusta. Miten tavoittaa maalauksessa yöttömän yön lempeä väriharmonia ja pehmeä hämärä, aamuauringon kirkas ja kuulas valo tai lämpimän kesäillan kultaiset valonsäteet. Harjoittelemme värien sekoittamista niin paletilla kuin maalauksessa sekä pohdimme värien optisia ja fyysisiä ominaisuuksia. Kertaamme erilaisia maalausjärjestyksiä, pohjavärien käyttöä ja luonnostelutekniikoita sekä käymme läpi sommitteluun liittyviä perusteita.

Opetus on henkilökohtaista ja pyrkii huomioimaan yksilöllisiä toiveita ja tavoitteita. Kurssilla voi maalata omia maalausaiheita tai toteuttaa opetukseen liittyviä harjoituksia ja tehtävänantoja. Opetukseen liittyvät esimerkit tehdään öljyväreillä. Kurssilaiset voivat kuitenkin työskennellä valitsemillaan välineillä.

Tarkempi kurssiohjelma ja opettajan ohjeistus lähetetään kurssille ilmoittautuneille kesän korvalla.

Kurssi alkaa maanantaina 22.7. klo 11 ja päättyy lauantaina 27.7. puolenpäivän jälkeen. Kurssipäivät (ti-la) alkavat klo 9 ja päättyvät (ma-pe) noin klo 17.

Kurssin hinta on 350 euroa.

Hintaan sisältyvät opetuksen lisäksi ruokailut (aamupala, lounas ja iltapäiväkahvi), mutta ei majoitusta. Kurssille otetaan 15 osanottajaa. Kurssimaksu maksetaan viimeistään heinäkuun alussa.

Opetus tapahtuu seurantalon isossa salissa. Maalata voi myös maisemassa.

Kurssilla työskennellään omilla välineillä ja tarvikkeilla. Taideyhdistys järjestää kurssipaikalle leirikaupan, josta saat perustarvikkeita ja –välineitä, jos omat loppuvat kesken. Taideyhdistys toimittaa kurssipaikalle maalaustelineitä, mutta oma teline kannattaa toki ottaa mukaan, jos mahdollista.

Tervetuloa Ruoveden kauniisiin kulttuurimaisemiin tekemään taidetta!

Ilmoittaudu vaikka heti sähköpostilla artok@arkoconsulting.fi puhelimella 0400 428829 / Arto Kovasin

Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä mahdolliset ruokarajoitteet.

Talvinäyttely Sininen hetki

Ruoveden Taideyhdistys järjestää talvinäyttelyn Sininen hetki helmikuussa Ruoveden kirjastossa, Urheilutie 4 Ruovesi.

Töiden vastaanotto kirjastolla torstaina 1.2.2024 klo 10-11. Jos tuo aika ei sovi, niin kirjaston henkilöstön kanssa voitte sopia töiden toimittamisesta kirjastolle vaikkapa edellisenä iltana.

Näyttelyyn voitte tarjota enintään viisi työtä, joiden tulee ehdottomasti olla ripustusvalmiita. Ikärajaa ei ole eikä myöskään jurytysmaksua. Tuokaa tarjolle laajasti ottaen teeman mukaisia töitänne.

Näyttely on avoinna kirjaston aukioloaikoina ja se puretaan torstaina 29.2. illalla ennen kirjaston sulkeutumista.

Maksa jäsenmaksu nyt

Taideyhdistyksen jäsenmaksun 20 euroa (tämä summa on voimassa vuosikokoukseen saakka) voitte maksaa yhdistyksen tilille FI82 5403 0720 0884 77. Merkitkää viitteeksi ”Jäsenmaksu 2024”.

Vuosikokous 2024

Vuosikokous pidetään maaliskuun loppupuolella. Esityslistalla mm toimintasuunnitelma, jäsenmaksun suuruus, talousarvio sekä puheenjohtajan ja hallituksen jäsenten valinta tulevalle toimintavuodelle. Seuratkaa ilmoittelua ja tervetuloa osallistumaan!

Grafiikan kurssi

Ruoveden Opiston grafiikan kurssi – tällä kertaa metalligrafiikkaa – järjestetään myöhemmin keväällä taideyhdistyksen työpajalla Taidetallilla, Urhontie 4 Ruovesi. Ilmoittautumiset Ruoveden opiston nettisivujen kautta. Sieltä näkyvät myös kurssipäivien ajankohdat. Opettajana toimii vanhan tapaan taidegraafikko Tuukka Peltonen.

Kesän 2024 maalausleiri

Ensi kesän perinteinen maalausleiri järjestetään heinäkuun viimeisellä viikolla (viikko 30) maanantaista lauantaihin. Paikka on tällä kertaa Kauko-Pohjan nuorisoseurantalolla Ruoveden Jäminkipohjassa. Maalauskurssin ohjelmaa rakennetaan parhaillaan ja kerromme tuonnempana opettajasta, ruokailuista, kurssin hinnasta ja muista yksityiskohdista. Kirjatkaa toki ajankohta muistiin jo nyt ja ilmoittautuakin saa vaikka heti sähköpostilla artok@arkoconsulting.fi.

Helmikuun taidenäyttely

Ruoveden Taideyhdistyksen talvinäyttely ”Sininen hetki” pidetään helmikuussa Ruoveden kirjastossa, Urheilutie 4 Ruovesi. Näyttelytöiden vastaanotto on kirjastolla torstaina 1.2.2024 klo 10-11. Jos tuo aika ei sovi, niin kirjaston henkilöstön kanssa voitte sopia töiden toimittamisesta kirjastolle vaikkapa edellisenä iltana.

Kesän 2024 maalausleiri

Kesä 2023 oli aktiivinen

Kesä 2023 oli runsas väreiltään, tunnelmiltaan ja siinä järjestettiin runsaasti Ruoveden Taideyhdistyksen tapahtumia: lukuisia näyttelyitä, jo vuosien ajan toteutettu jokakesäinen viikon mittainen maalauskurssi, työpajoja ja osallistumisia yhteisiin tapahtumiin kuten Koko Suomi maalaa -päivään. Kiitos kaikille osallistujille ja etenkin kaikille järjestämisessä mukana olleille!

Lisää maalauksen ja innostuksen täyteisen kesän kuvia muistojen arkistoihin löytyy Ruoveden Taideyhdistyksen facebook-sivuilta.

Väriopin maksuton kurssi!

Väriopin kurssi. Ruoveden Taideyhdistys järjestää kaikille kiinnostuneille tarkoitetun väriopin kurssin sunnuntaina 15.10. klo 13-16 taideyhdistyksen työpajalla Taidetallilla, Urhontie 4 (eläinlääkärin talo), Ruovesi. Jos sisustat kotiasi, olet kankaan kutoja, automaalari, taiteilija tai vaikkapa rautakaupan myyjä – tai muuten vaan väreistä kiinnostunut – olet tervetullut kurssille. Pääsymaksua emme peri, mutta varaa 10€ tarvikkeisiin. Kurssin harjoitukset tehdään vesiväreillä, joita saat kurssipaikalta. Opettajana kurssilla toimii graafinen suunnittelija Riitta Hailuoto. Omat eväät mukaan, kahvia ja teetä on tarjolla maksutta. Ilmoittautumiset sähköpostilla arto.kovasin(at)gmail.com keskiviikkoon 11.10. mennessä.